ЄДИНІ
ВИМОГИ ДО УСНОГО І ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ УЧНІВ
ТА
ПРОВЕДЕННЯ ПИСЬМОВИХ РОБІТ І ПЕРЕВІРКИ ЗОШИТІВ
у 5 - 11
класах
І. Вимоги до мовлення учнів
Будь-яке висловлювання учнів в усній і письмовій формі (розгорнуту
відповідь на певну тему, доповідь, опис фізичного або хімічного досліду,
рецензію на відповідь товариша і т. ін.) слід оцінювати, враховуючи його зміст,
логічну побудову і мовне оформлення.
Учні повинні вміти:
·
говорити або писати на
задану тему;
·
добирати найсуттєвіші
факти і відомості для розкриття теми й основної ідеї висловлювання;
·
викладати матеріал
логічно й послідовно (встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами і
явищами, робити необхідні узагальнення і висновки);
·
правильно й точно
користуватися мовними засобами для оформлення висловлювання;
·
будувати висловлювання у
певному стилі (розмовному, науковому, публіцистичному та ін.) залежно від мети
та ситуації спілкування (на уроці, зборах, екскурсії, в поході і т. ін.);
·
відповідати чітко, з
додержанням логічних наголосів, пауз і правильної інтонації;
·
оформляти будь-які
письмові висловлювання акуратно додержанням
орфографічних та пунктуаційних норм.
Грамотно оформленим слід вважати висловлювання, в
якому учень додержується:
·
правил вимови і наголосу;
·
правил вживання слів відповідно до їх значення й
особливостей використання в різних стилях мови;
·
правил утворення і зміни слів, а також утворення
словосполучень і речень відповідно до вимог граматики;
·
правил орфографії і пунктуації.
Мова учнів має
бути виразною, що досягається, зокрема, багатством словника, різноманітністю
граматичних форм і конструкцій. Будь-який текст, що звучить у класі (і цілі
уривки, і окремі речення), повинен бути прочитаний виразно. Для мовної
культури учнів важливі й такі уміння, як слухання та розуміння мови вчителя і
товариша, уважне вислуховування інших, уміння ставити запитання, брати участь в
обговоренні проблем і т. д.
II. Робота педагогічного колективу над
здійсненням єдиних вимог до усного і писемного мовлення учнів
Виховання мовної культури школярів може успішно здійснюватися тільки
завдяки цілеспрямованим і кваліфікованим діям усього педагогічного колективу.
З цією метою рекомендується:
1. Кожному вчителеві при підготовці до
уроку старанно продумувати хід викладу матеріалу, правильність і точність усіх
формулювань; грамотно і чітко оформляти всі види записів (на класній дошці, у
шкільному журналі, в щоденниках учнів, у робочих планах і т. ін.). Не
допускати в своєму мовленні неправильно побудованих речень і зворотів,
порушення норм вимови, недбалості у виборі слів і неточностей у формулюваннях
визначень.
2. Учителям з предмету:
Більше уваги приділяти формуванню в учнів умінь аналізувати, порівнювати,
зіставляти вивчений матеріал, аргументувати відповідь, робити висновки й
узагальнення.
На уроках проводити змістовну роботу, спрямовану на повноцінне сприймання
учнями навчального тексту і слова вчителя, які є не лише основними джерелами
навчальної інформації, а й зразками правильно оформленого мовлення. Під час
цієї роботи доцільно пропонувати учням такі завдання, як: сформулювати тему і
основну думку повідомлення вчителя, скласти план.
Ширше використовувати читання вголос як один з важливих прийомів формування
культури усного мовлення учнів, як засіб емоційного і логічного осмислення
тексту.
Наполегливо вчити школярів працювати з книгою, користуватися різноманітною
довідковою літературою з предмета, каталогом і картотекою, добирати літературу
з відповідної теми, правильно оформляти результати самостійної роботи, складати
тези, конспекти, бібліографічні списки тощо.
Систематично проводити роботу над збагаченням словникового запасу учнів,
ознайомлювати їх з термінологією предмета, який вивчається. Під час пояснення
такі слова вимовляти чітко, записувати на дошці і в зошитах, постійно
перевіряти засвоєння їх значення і правильне вживання в мовленні.
Використовувати таблиці з важкими для написання і вимови словами, які
стосуються даної навчальної дисципліни. Зміст таких таблиць поновлювати в міру
необхідності.
Стежити за грамотністю, культурою записів у зошитах.
3. Члени педагогічного колективу
повинні:
·
домагатися
підвищення культури усного мовлення учнів, боротися з уживанням жаргонних,
вульгарних, а також діалектних слів і висловів як на уроці, так і в позаурочний
час;
·
ширше
використовувати різноманітні форми позакласної роботи (олімпіади, конкурси,
факультативні і гурткові заняття, диспути, збори і т. п.) для удосконалення
мовної культури учнів;
·
ретельно
перевіряти грамотність плакатів, стінних газет, оголошень, а також шкільної
документації;
·
плануючи
загально шкільні заходи і роботу класного керівника, передбачати бесіди з
батьками про виконання єдиних вимог до мовлення учнів у школі і вдома.
Комментариев нет:
Отправить комментарий