вторник, 15 марта 2016 г.

Урок 29. Контрольна робота. Письмовий твір на одну з тем: "Народність поеми І.Котляревського "Енеїда", "Новаторський характер п"єси І.Котляревського "Наталка Полтавка"

Як писати твір, план твору, поради з написання
Як написати гарний твір? Часто цим питанням задаються не тільки школярі, яким ніяк не дається це завдання, але й батьки, безсилі допомогти своїм дітям-учням, і вчителі, які шукають нові способи та методи навчити хлопців написання творів. Для багатьох учнів - це справжня мука і вони з подивом дивляться на однокласників, у яких загоряються очі при завданні написати твір. Чому так? Ми всі дуже різні. Хтось любить міркувати, сперечатися, виступати, фантазувати. Таким людям подобається писати твори, вони часто навіть нехтують порадами вчителів і пишуть за натхненням. Але от інші абсолютно губляться перед чистим аркушем і заданою темою. Варіанти вирішення проблеми в них - Інтернет, критична література і дружба з любителями творів. Як же вирішити проблему найбільш оптимально і грамотно?

Твір твору різниця

У школі нас знайомлять з різними видами творів: твір-опис, есе, мініатюра, роздум по літературному твору тощо. У кожного з видів своя структура і свої вимоги до написання, про це не можна забувати. Твір-есе наближає автора до літературної творчості, при роботі над ним варто особливо звертати увагу не тільки на зміст, а й на легкість, образність і красу викладу. Наприклад, у творі-роздумі обов'язково має бути три частини: вступ (з включенням тез), основна частина (докази та приклади) і висновки (в цій частині учень висловлює свою точку зору щодо теми твору). А ось твір-мініатюра складається з тези і її пояснення. На такому виді творів часто тренують здібних хлопців для предметних конкурсів та олімпіад, адже написати коротко і ємко часто набагато важче, ніж виконати стандартний твір на кілька аркушів.

Основні правила роботи над твором

Можливо, хтось пробіжить очима повз ці правила, але навряд чи тоді зрушиться з місця його проблема. У неуважності до основних правил і криються невдачі.

1. Твір - жанр, який заперечує переписування. Студіюючи критичну літературу і вибираючи "соковиті" пропозиції, ми ніяк не збагачуємо свій твір, а займаємося плагіатом. Діти, безумовно, повинні звертатися до так званої "критики", але лише для того, щоб направити думку в потрібне русло, переконатися в тому, чи так зрозумів основну думку твору, чи все підмітив. Філософія твору чужими очима надасть Вам допомогу для внутрішньої роботи, для глибокого розуміння твору. Але думки, враження, висновки і твердження повинні бути лише одного автора - автора самого твору.

2. Якщо Ви пишете твір за літературним твором (а це найпоширеніший варіант для школяра), твір має бути прочитаним. І короткий зміст тут не підійде. Взагалі, важко пояснити, для чого взагалі потрібні ці видання з коротким змістом літературних творів. У курс шкільної літератури включені тільки видатні твори, класика літератури, художня і духовна спадщина, надбання. І дитина повинна це розуміти. Він сам повинен побачити в романі, поемі або оповіданні глибокий зміст, незвичайний сюжет, талановите слово і, увага, актуальність. Чому сьогодні варто прочитати цю книгу? Без відповіді на це питання, неможливо пробудити справжній інтерес до літератури.

3. Щоб написати твір, потрібен план. Це розуміють навіть ті, хто чудово досяг успіху в нашій справі. Але якщо комусь достатньо накидати план "в умі", то для тих, хто не особливо досяг успіху в питанні написання творів все ж потрібно план записати, та не забути про позначки. В принципі, незмінними залишаються три частини: вступ, основна частина і висновок. Вступ вгадує наперед основну частину, в ньому є місце вислову Ваших емоцій і почуттів, вступ захоплює і "рекламує" основну частину. Тут часто вживають епіграфи, цікаві вислови, тут задається загальний настрій твору.

4. В основній частині автор безпосередньо розкриває тему твору. Якщо це образ героя, то він розглядається цілісно, не залишаючи "за бортом" немаловажні, для чогось же зазначені автором деталі. Не пишіть, якщо самі не до кінця все зрозуміли твір, якщо сюжетна лінія для Вас десь втрачена. Можливо, варто перечитати твір. Не бійтеся питати вчителя, він тільки схвалить Ваш інтерес і допитливість.

5. Якщо все ж Вам якась думка критика ну дуже сподобалася, то спробуйте розвинути її, пояснити своїми словами. Потім оцініть, чи буде вона прив'язана до основної теми твору, до загального тексту. Але все ж краще вдаватися до цитат. Це не тільки підкреслить Вашу обізнаність і готовність до роботи, але і буде етично.

6. Потрібно читати хороші твори. Їх зразки зараз нескладно знайти в спеціальних посібниках, в Інтернеті. Прочитавши не один зразок, Ви оціните особливості структури твору, мову автора, стиль. Так чи інакше, Вам захочеться копіювати прочитане, а це вже направить Вас в потрібне русло.

7. І останнє правило: не сідайте за чистий аркуш. Це означає, що в голові у Вас вже повинен бути якийсь образ майбутнього твору. Складно сидіти за письмовим столом і уявляти, що і як я напишу. А от, приміром, Ви йдете в магазин, вигулюєте собаку, миєте посуд і ... народжується в умі майбутній твір. Варто спробувати і результат Вас приємно здивує.

Ну і, звичайно, найголовніше - слухайте вчителя. Адже від Вас не вимагають надзнань і надвмінь, а значить, все Вам під силу. Навчитися писати твори - велика праця, яка неодмінно стане в нагоді в майбутньому; красива, грамотна мова і вміння висловлювати свою точку зору є значущими надбаннями в сучасному світі.

Комментариев нет:

Отправить комментарий